Algemene voorwaarden
Onderhavige voorwaarden zijn de algemene voorwaarden voor alle werkzaamheden
uitgevoerd voor S&T
- Reno BV met maatschappelijke zetel te 2960 Sint Job int Goor, kerkhofstraat 99 en
gekend in de KBO
onder het nummer BE 0778 772 220 hierna genoemd ‘de aannemer’.
Artikel 1: Algemeen
Deze voorwaarden worden geacht onherroepelijk aanvaard te zijn bij de ondertekening door
de klant
van de bestelbon, offerte of overeenkomst. Afwijking van deze voorwaarden kan slechts
geldig zijn in
zoverre zij uitdrukkelijk werd aanvaard door de aannemer.
De aannemer is niet
verantwoordelijk voor alle aangelegenheden betreffende administratieve
vergunningen. De klant bevestigt in bezit te zijn van alle wettelijke toelatingen voor
de uitvoering
van de werkzaamheden.
Artikel 2: Totstandkoming van de overeenkomst
De offertes van de aannemer zijn gebaseerd op door de klant verstrekte gegevens en zijn
behoudens
andersluidend beding 30 dagen geldig.
De offerte wordt een geldige overeenkomst van zodra zij ondertekend is door een
persoon bevoegd om de
aannemer in rechte te verbinden. Het aanvangen van de werken zoals vermeld op de offerte
wordt
eveneens als een stilzwijgende instemming van de klant beschouwd.
Artikel 3 : Veiligheidscoördinatie
Behoudens andersluidende vermelding zijn de veiligheidsmaatregelen die de veiligheidscoördinator oplegt en die niet bekend zijn op het moment waarop onze offerte wordt overhandigd, niet begrepen in de offerteprijs.
Wijzigingen en meerwerken
5.1. Wijziging aan de oorspronkelijke overeenkomst
Elke wijziging,
toevoeging of weglating met betrekking tot de werkzaamheden zoals omschreven in de
bestelbon/offerte/overeenkomst moet schriftelijk worden overeengekomen. Indien deze
schriftelijke
overeenkomst niet voorhanden is, zal er onweerlegbaar vermoeden van instemming zijn met
de uitvoering
van deze werken door de loutere uitvoering ervan. Indien de klant niet reageert op de
eventuele
schriftelijke wijzigingsvoorstellen van de aannemer binnen de drie dagen na verzending,
worden deze
nieuwe wijzigingen geacht te zijn aanvaard. Artikel 1793 BW is niet van toepassing
indien de toepassing
ervan onverenigbaar zou zijn met onderhavige clausule.
5.2. Meerwerken
Onder meerwerk wordt verstaan elke wijziging aan de overeenkomst dan wel de voorwaarden
van uitvoering, elke handeling, levering, werk of verandering van hoeveelheden die niet
in de
offerte beschreven is.
Indien de klant een opdracht verleent om werken uit te voeren zonder dat de aannemer
kennis heeft van
alle relevante informatie op het ogenblik van de offerte, dan aanvaardt de klant om de
aannemer te
vergoeden voor alle meerwerken die voortvloeien uit het later ter kennis krijgen van
deze informatie. Alle
meerwerken die voortvloeien uit deze ongekende relevant informatie worden aangerekend in
regie.
Artikel 6: Prijzen en betaling
Alle prijzen zijn steeds uitgedrukt in euro, inclusief BTW en andere taxen. Er wordt wel
voorbehoud
gemaakt voor eventuele typfouten of materiële vergissingen.
De prijzen worden
aangerekend ofwel tegen vaste prijs, ofwel in regie.
De aannemer zal de producten en diensten factureren overeenkomstig de modaliteiten
in deze algemene
voorwaarden, dan wel de offerte. Indien deze voorwaarden of de offerte geen vermeldingen
bevatten, dan
worden de producten en diensten gefactureerd als volgt:
1. het voorschot bij
ondertekening van de bestelbon/offerte, dit voorschot bedraagt de
waarde van de in de offerte vermelde materialen (met een minimum van 30%),
2. het
resterende saldo volgens de vordering van de werken
Artikel 7: Uitvoering van de overeenkomst en uitvoeringstermijnen
7.1.
De termijn van uitvoering wordt slechts definitief gegeven na ontvangst van het akkoord
van de klant. De
uitvoeringstermijn kan ook niet aanvangen voordat de klant gegevens verstrekt die
noodzakelijk zijn voor
de uitvoering van de werkzaamheden.
7.2.
De uitvoeringstermijn is steeds indicatief. De klant kan geen schadevergoeding vragen
wegens
vertraging van de werkzaamheden, noch een ontbinding van de overeenkomst vragen.
7.3.
Wijzigingen aan de overeenkomst (zoals omschreven in art. 3) doen de
uitvoeringstermijn vervallen.
7.4.
De klant is verantwoordelijk voor het voorzien en verwijderen van alle signalisatie en
borden.
Artikel 8: Facturatie en betaling
8.1.
Tenzij anders bepaald, zijn facturen betaalbaar 7 kalenderdagen na factuurdatum. Bij
niet-tijdige betaling
door de klant heeft de aannemer, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, recht op de
betaling van
een interest overeenkomstig (a) de Wet van 2 augustus 2002 tot bestrijding van
betalingsachterstand in
commerciële transacties indien de Klant niet de hoedanigheid van consument heeft of (b)
de wettelijke
interestvoet indien de Klant de hoedanigheid van consument heeft, evenals op een
forfaitaire
schadevergoeding van 10% van het openstaande bedrag met een minimum van 150 EUR. Voor
elke
aanmaning die per post wordt verstuurd, is een vergoeding van 7,5 EUR
verschuldigd.
Elke niet-betaling van een factuur op de vervaldatum brengt de
eisbaarheid mee van alle facturen die op
dat ogenblik zijn opgesteld lastens de klant.
8.2.
Elke klacht betreffende een factuur moet binnen acht kalenderdagen na ontvangst van de
desbetreffende
factuur door middel van een aangetekend schrijven aan de aannemer worden bezorgd. Na
deze periode
zal geen enkele betwisting meer aanvaard worden.
8.3.
Bij niet-betaling van een factuur heeft de aannemer het recht om de uitvoering van de
overeenkomst
zonder voorafgaande kennisgeving op te schorten. De niet-betaling van het voorschot
vermeld onder
art. 6.1 verleent de aannemer het recht om de overeengekomen werkzaamheden en de
overeengekomen uitvoeringstermijnen uit te
stellen.
8.4.
Zelfs na hun incorporatie blijven de materialen die geleverd werden in het kader van
deze overeenkomst
onze eigendom en is de klant er slechts de houder van. De aannemer mag zonder
toestemming van de
klant de materialen weer losmaken en terugnemen. Dit recht vervalt en de eigendom gaat
over zodra de
klant al zijn schulden aan de aannemer gedelgd heeft.
Bij een beroep op het recht
op terugneming mag de aannemer de betaalde voorschotten houden ter
vergoeding van zijn schade.
Wanneer de aannemer dit recht uitoefent, brengt hij de klant hiervan bij
aangetekende brief op de hoogte
en wordt die geacht hiervan kennis te hebben op de tweede werkdag na de verzending
ervan.
Artikel 9 : Beëindiging van de overeenkomst
Een beëindiging van de overeenkomst, het weze voor of tijdens de uitvoering van de
werken, is
slechts mogelijk mits uitdrukkelijk akkoord, waarbij de klant steeds zal gehouden zijn
de reeds
uitgestane kosten en lasten, de reeds uitgevoerde werken, samen met de reeds geleverde
materialen
en benodigdheden integraal te voldoen, bovendien vermeerderd met een vergoeding gelijk
aan 20 %
van de totale aannemingssom incl. BTW voor het feit van het verder verlies van de
aanneming.
Indien de aannemer zelf de overeenkomst verbreekt of annuleert of
indien de overeenkomst door ons
toedoen wordt verbroken is de klant, voor zover deze een consument is, gerechtigd op een
zelfde
vergoeding lastens ons. Indien artikel 1794 van het Burgerlijk Wetboek door de klant zou
worden
ingeroepen, wordt de post van al wat de aannemer bij de aanneming had kunnen winnen
bepaald op 10
% van de afgezegde werken
Artikel 10 : oplevering(en)
Zodra de werken beëindigd zijn dient de opdrachtgever over te gaan tot de voorlopige
oplevering van de werken. Kleine onvolkomenheden of onafgewerktheden, waarvan de waarde minder
dan 10% van de aannemingssom beloopt, kunnen geenszins worden ingeroepen om de voorlopige
oplevering te weigeren.
Als de opdrachtgever nalaat aan deze oplevering deel te nemen, of er zich geldig te laten
vertegenwoordigen binnen de 15 dagen na hierom verzocht te zijn, wordt de voorlopige oplevering als
verkregen beschouwd vanaf het einde van deze periode van 15 dagen.
De voorlopige oplevering houdt de goedkeuring in door de opdrachtgever van de werken die worden
opgeleverd en sluit voor hem elk beroep wegens zichtbare gebreken uit.
De definitieve oplevering gebeurt 3 maanden na de voorlopige oplevering zonder enige formaliteit dan
het verstrijken van de termijn.
Artikel 11: Aansprakelijkheid
De aansprakelijkheid van de aannemer kan slechts in gedrang komen indien de klant de aannemer
onverwijld en deugdelijk in gebreke heeft gesteld overeenkomstig art. 8.2 waarbij de klant de aannemer
een redelijke termijn heeft gegund om aan de tekortkoming te verhelpen, en de aannemer ook na die
termijn toerekenbaar in de nakoming van zijn verplichtingen tekort blijft schieten.
De aannemer is niet aansprakelijkheid voor schade, van welke aard dan ook, indien de aannemer is
uitgegaan van de door de opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens, ook als deze te
goeder trouw zijn verstrekt.
De aannemer is in geen geval aansprakelijk voor:
- indirecte schade
- schade die het factuurbedrag overstijgt dan wel het plafond van 25.000 EUR (zijde het laagste bedrag van beiden),
- schade tijdens het vervoer/transport,
- door de opdrachtgever en/of derden toegebrachte schade,
- schade ingevolge foutieve/onvolledige informatie, en/of
- het niet-naleven door de opdrachtgever van wettelijke of andere verplichtingen
Artikel 12 : overdracht van risico’s
De door de artikelen 1788 en 1789 van het B.W. beoogde overdracht van risico’s vindt plaats naarmate de uitvoering van de werken of de levering van de materialen , goederen of installaties vordert.
Artikel 13: Intellectuele eigendom
Alle studies, plannen, documenten, schetsen, tekeningen, stalen en ontwerpen blijven eigendom van de aannemer, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
Artikel 14: Privacy en persoonsgegevens
Alle persoonlijke gegevens die worden verstrekt door de klant worden uitsluitend gebruikt voor het
verwezenlijken van opdrachten die de klant heeft toevertrouwd aan de aannemer. Deze gegevens zijn
beveiligd ter bescherming en garantie tegen diefstal, hacking, vernietiging of falsificatie.
De gegevens van de klant zijn alleen toegankelijk door personen die gemachtigd zijn ze te verwerken en
dit uitsluitend in het kader van de opdrachten die de klant heeft toevertrouwd.
Artikel 15: Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
De overeenkomst wordt beheerst door het Belgische recht. Alle geschillen voortvloeiend uit of met betrekking tot de overeenkomst zullen worden onderworpen aan de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken te Antwerpen, Afdeling Mechelen